Engang var banen en populær fødselshjælper for Agerbæk by, men i den ynkelige tilstand, den nu lå i, blev det mere og mere almindeligt, at snakken gik om dens mangler og gener. For hvad skulle man med et stykke afgrænset jord, der hindrede tilrettelæggelse af byens udvikling, hvad skulle man med en viadukt, der havde en højde, hvor de største lastbiler ikke kunne passere?
Specielt blev der et begrundet og ofte udtalt ønske at få anlagt veje og stier, så adgang til skolen blev let og ufarlig.
I sommeren 2011 kom der så mange henvendelser fra meningsdannere, private som organisationer og offentlige myndigheder med forslag om, at banen skulle endelig nedlæggelse i hv. f. i et sådant omfang, at der blev mulighed for at inddrage baneterrænet i byplanlægningen.
Der kom også indlæg om dette ønske i uge- og dagspressen, ligesom Varde byråd havde ønsket på dagsorden.
Disse henvendelser gav anledning til, at der i september måned 2011 blev af-holdt en åstedsforretning, hvor bl. a. byrådsmedlemmer deltog sammen med daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V).
Efter dette møde udtalte ministeren, at man ville se alvorligt på sagen.
I 2012 fik den nye transportminister Henrik Dam Christensen (S) også flere henvendelser, og d. 7. juni 2012 udsendte ministeren et notat vedr. nedlæggelsen.
Den 13. juni 2012 sendte Dam Christensen en skrivelse til Folketingets trans-portudvalg, der gav baggrund for, at Banedanmark d. 4. sep. 2012 offentlig-gjorde et høringsbrev, efterfulgt af en annonce med opfordring til fremsættelse af kommentarer til nedlæggelse af Grindstedbanen, herunder hvordan sporarealet og de tilstødende arealer evt. kan anvendes fremadrettet.
(Besvarelser, der er indsendt til Banedanmark med kopi til Varde kommune og Borgerforeningen beror på Lokalhistorisk Arkiv.)